Reial Decret Llei 11/2020 de 31 de març, noves mesures laborals i de Seguretat Social d'emergència econòmica


Data: 03/04/2020

Mitjançant el Reial decret llei 11/2020, de 31 de març (BOE d'1 d'abril de 2020) s'ha publicat una nova bateria de mesures davant l'emergència econòmica provocada pel coronavirus. S'estableixen noves facilitats sobre cotitzacions per a les empreses i els autònoms. A aquest efecte es podran sol·licitar moratòries de sis mesos en les cotitzacions a la Seguretat Social, però s'aclareix que els requisits i condicions per a ser beneficiaris s'establiran mitjançant Ordre del Ministre d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions.
  • En el cas de les empreses, la moratòria afectarà al pagament de les seves cotitzacions a la Seguretat, el període de meritació de la qual estigui comprès entre els mesos d'abril i juny de 2020.
  • En el cas dels Treballadors Autònoms el període de moratòria comprendrà els mesos de maig i juny de 2020.
  • Si l'activitat dels treballadors autònoms no ha estat suspesa en ocasió de l'estat d'alarma, podran sol·licitar la prestació per cessament d'activitat, amb les modificacions establertes en la Disposició Final 1, punt 8, del RDL.
  • Els treballadors autònoms que no estan obligats a portar els llibres que acrediten el volum d'activitat puguin atestiguar la reducció almenys del 75% en els seus ingressos per “qualsevol mitjà de prova admès en dret”. Les sol·licituds hauran d'anar acompanyades per una declaració jurada en la qual es faci constar que es compleixen tots els requisits exigits.
  • Treballadors temporals que s'han quedat a l'atur sense dret a prestació. Hi haurà un nou subsidi.
  • Les empleades de la llar que han perdut ingressos pel Coronavirus, tindran un nou subsidi. Han d'haver estat d'alta abans de la declaració de l'estat d'alarma i que hagin deixat de prestar serveis en un o diversos domicilis. Tindran una ajuda que es gestionarà a través del SEPE i ascendirà al 70% de la base reguladora. Han d'acreditar l'acomiadament o la baixa en la Seguretat Social.
  • Treballadors amb un contracte temporal d'almenys dos mesos de durada que s'hagin extingit després de l'entrada en vigor de l'estat d'alarma -14 de març- i no s'hagin vist protegits per la suspensió acordada en el Consell de Ministres extraordinari del diumenge i sense cotitzacions suficients, rebran una ajuda equivalent al 80%de l'IPREM.
  • Es recull la possibilitat de rescatar quantitats dels plans de pensions privats per a:
    • Treballadors per compte d'altri afectats per un ERTE.
    • Autònoms acollits a la prestació extraordinària per cessament d'activitat derivada d'aquesta crisi.
    • Les empreses que s'hagin vist obligades a tancar per les restriccions derivades de la declaració de l'estat d'alarma.
A aquest efecte es transcriu, pel seu interès, l'escrit remès al Consell General de Col·legis d'Administradors d'Espanya, pel Director General de la Tresoreria General de la Seguretat Social:
  • En primer lloc, els autònoms i empreses podran sol·licitar l'ajornament de les quotes que s'han de pagar el mes d'abril, a un interès reduït del 0,5%, interès set vegades inferior al que normalment s'estableix.
  • Per a accedir a aquests ajornaments, ha de tractar-se d'empreses o autònoms, afectats des de i per la situació provocada pel Covid 19. Per això les empreses i treballadors que es beneficiïn d'aquesta mena d'ajornaments, no en poden tenir un altre en vigor anterior.
  • S'ha de sol·licitar abans del transcurs dels deu primers dies naturals del mes d'abril, per a evitar la facturació de la quota.
  • D'altra banda s'ha donat llum verda a una moratòria a pimes i autònoms de fins a sis mesos per al pagament de les obligacions amb la Seguretat Social. D'aquesta forma, es podran demorar sense interessos ni recàrrecs els pagaments de les cotitzacions que hagin d'efectuar-se en els mesos de maig, juny i juliol. Aquestes quotes s'hauran d'abonar sis mesos després.
  • Els requisits per a poder sol·licitar aquesta moratòria s'establiran a través d'una Ordre Ministerial i es posaran en marxa maneres àgils per als autoritzats de comunicació de sol·licituds i resposta per a l'Administració, dels quals s'informaran degudament. Les sol·licituds de moratòria hauran de comunicar-se a la Tresoreria General de la Seguretat Social dins dels 10 primers dies naturals dels terminis reglamentaris d'ingrés corresponents. No obstant això, amb la finalitat d'agilitar el tràmit de les moratòries, s'admetrà que les sol·licituds comprenguin els mesos posteriors a aquell en què s'efectua la sol·licitud.
  • La moratòria no serà aplicable per a les empreses que hagin estat exonerades de pagar cotitzacions socials pels seus treballadors afectats per ERTES per força major a causa del coronavirus.
  • A més les empreses i autònoms que poguessin no tenir dret a la moratòria també podran sol·licitar l'ajornament abans esmentat al 0,5% durant els períodes de pagament de maig i juny.
  • Finalment com s'ha indicat anteriorment, s'han ampliat les gestions que poden realitzar els autoritzats en el Sistema XARXA. A partir d'ara, i amb l'objectiu d'agilitar els tràmits, els autoritzats XARXA estaran habilitats per a presentar els ajornaments en el pagament de deutes, les moratòries en el pagament de cotitzacions i les devolucions d'ingressos indeguts.
  • A tal fi, la Tresoreria General de la Seguretat Social posarà a la disposició dels autoritzats un nou aplicatiu en l'àmbit del Sistema XARXA, denominat CASI@, en el qual portem un temps treballant. S'ha concebut com un servei exclusiu per als autoritzats, amb l'objectiu que faciliti a aquests la presentació de sol·licituds, permetent canalitzar de manera adequada els tràmits a les quals farà referència el nou text normatiu. Per això, vull posar a la vostra disposició aquest nou servei dins de l'àmbit del Sistema XARXA, amb el prec que donis la màxima difusió entre el col·lectiu al qual representes en la seva qualitat d'autoritzats del Sistema XARXA.
Com és obvi es detallaran amb major deteniment les dates i les mesures adoptades i els aplicatius que es posaran en marxa, però s'ha considerat necessari que tinguessis notícies de primera mà de totes les decisions adoptades ahir en el Consell de Ministres.

Com sempre, per a qualsevol dubte o més informació sobre aquest tema pots dirigir al nostre servei d'assessoria laboral, fins a nou avís, només mitjançant trucada telefònica o a través les assessories en línia del web col·legial www.cafbl.cat.