Rebaixes, condonacions i moratòries ens els arrendaments


Data: 25/03/2020

Com a conseqüència  de la situació creada per la aplicació de l’Estat d'Alarma ens veurem obligats a renegociar molts dels preus dels arrendaments amb els arrendataris que han estat obligats a suspendre la seva activitat o que l'han vist clarament minvada.

Des del punt de vista fiscal, aquestes rebaixes, ajornaments en el pagament o condonacions totals o parcials així com altres opcions, poden comportar contingències a efectes de l’IVA. i és per aixó que us volem recordar el següents conceptes:
  • L'impagament de la renda comporta la MERITACIÓ de l’IVA, i per tant , tot i no cobrar, l’arrendador està obligat a repercutir i ingressar l' IVA corresponent.
  • En cas de pactar una rebaixa temporal o definitiva en els rebuts, és important que aquesta estigui firmada per ambdues parts i formi part del contracte com a un annex. En aquest cas, a partir del moment de la firma, es podrà aplicar en el rebut i en l’IVA corresponent.
  • En cas de condonació total d'una o vàries mensualitats, l'administració podria considerar que es tracta o bé d’un impagament o bé d’una cessió gratuïta. Ambdues situacions podrien comportar el meritament de l'IVA, ja que el servei s´ha prestat, la base està determinada i és exigible. En aquest cas també és molt important tenir l'acord firmat com un annex al contracte. En tot cas sempre serà millor fixar un import mínim i no la condonació total d'un mes o dos.
Les possibilitats d'acords són molt ámplies i és per això que volem recomanar sempre que aquests acords es fixin com a annex de contracte, amb tots els seu termes.

Com sempre, per a qualsevol dubte o més informació sobre aquest tema et pots dirigir al nostre servei d'assessoria fiscal, fins a nou avís, només mitjançant les assessories en línia del web col·legial www.cafbl.cat.