Consideracions del CAFBL davant les restriccions motivades pel RD 463/2020

  • cafbl

Data: 23/03/2020

Les restriccions contemplades en el RD 463/2020 de declaració de l’estat d’alarma han suposat el tancament de la major part dels establiments comercials en els nostres pobles i ciutats. El cessament generalitzat de l’activitat econòmica s’ha fet sentir de manera abrupta en tots els sectors. En absència de concreció de les compensacions i recursos econòmics destinats a cobrir les conseqüències que afecten als contractes d’arrendament, la càrrega d’aquestes s’ha derivat als arrendadors i arrendataris.

Per tal de reduir la incertesa i combatre la inseguretat que aquesta crisi genera a ambdues parts del contracte d’arrendament, el CAFBL en l’exercici del seu compromís amb el sector de l’habitatge i la societat, trasllada les següents consideracions:
 

  1. Proposar a totes les Administracions Públiques competents que considerin la necessitat de disposar de fons suficients per a la dotació d’un suport de renda en lloguer a famílies i negocis quins ingressos s’hagin vist minvats inesperadament.
  2. Compromís dels Administradors de Finques Col·legiats per facilitar en igualtat de condicions, a arrendataris i arrendadors, l’assessorament necessari per resoldre la crisi de forma endreçada, així com minimitzar els costos personals i econòmics.
  3. Apel·lació a la responsabilitat social de tots els actors intervinents en el sector de l’habitatge (Administracions Públiques, propietaris, arrendadors, arrendataris, llogaters i Administradors de Finques Col·legiats) per actuar conjuntament a través de mesures que mantinguin l’equilibri i la seguretat jurídica en el lloguer d’habitatges i de locals de negoci.
  4. Atès les excepcionals circumstàncies, instem als Administradors de Finques Col·legiats a prendre la iniciativa en aquests moments difícils mitjançant la recomanació d’acords consensuats entre propietaris i arrendataris que permetin la flexibilització de les condicions econòmiques dels contractes d’arrendament, mentre persisteixi el tancament obligat.
  5. Tots els acords han de considerar les extraordinàries causes que els originen i establir-se de forma temporal, comptant amb el consens actiu d’arrendadors i d'arrendataris, qui s’implicaran lleialment en un exercici de responsabilitat contractual, per aconseguir de forma proporcionada, distributiva i justa el millor acord per pal·liar els efectes de la crisi.
  6. L’Administrador de Finques Col·legiat disposa de la formació i dels coneixements necessaris per mitjançar de forma activa en el lloguer. Té al seu abast totes les eines necessàries per instrumentar i formalitzar els acords, sortejant totes les dificultats actuals, fins i tot les presencials, per mitjà dels sistemes digitals propis i els assessoraments jurídics que el CAFBL posa a disposició de tots els Col·legiats.
  7. Reiterem la conveniència d’utilitzar, en cas de discrepància, la MEDIACIÓ com a instrument alternatiu per a la resolució de conflictes i per això recordem que l’Administrador de Finques Col·legiat té a disposició de les parts el Centre de Mediació del Consell de Col·legis d’Administradors de Finques de Catalunya (CEMCAF), on pots adreçar-te a través del web col·legial.

És imprescindible que aquestes mesures arribin a qui realment les necessitin. Fer una valoració adient i determinar quines són més idònies en cada cas. Per això, la participació compromesa dels Administradors de Finques Col·legiats és la garantia que precisen arrendadors i arrendataris per a l’estabilitat i el manteniment de la relació arrendatícia.

La implicació de tots permetrà resoldre aquesta crisi conjuntament. El CAFBL i els Administradors de Finques Col·legiats ens hi comprometem posant els nostres recursos i coneixements a disposició de la societat.